piątek, 14 lutego 2014

ZDROWE ODŻYWIANIE






Hasło "zdrowe odżywanie" pojawia się ostatnio wszędzie. Każda z nas chce się zdrowo odżywiać, ale co to właściwie oznacza? Sama od dawna zgłębiam przeróżne źródła odpowiedzi na to pytanie. Jakiś czas temu miałam okazję pracować ze sportowcami i trenerami fitness dzięki czemu „wchłonęłam” kilka podstawowych zasad, nabrałam ochoty na dbanie o formę i zaczęłam interesować się tym co jem pod względem zawartych w posiłkach witamin, składników mineralnych, białek, węglowodanów i tłuszczów.


Dieta musi być przede wszystkim dostosowana do stanu zdrowia. Alergie czy nietolerancje pokarmowe sprawiają, że są produkty, których w ogóle nie wolno nam spożywać. Komponując jadłospis musimy także wziąć pod uwagę czynniki takie jak: wiek, płeć, intensywność wykonywanej pracy czy aktywności fizycznej w ciągu dnia. Ja staram się także dbać o to, aby moje posiłki były bogate w substancje odżywcze, nie zawierały konserwantów oraz miały odpowiednie proporcje białek, węglowodanów i tłuszczów.


Oto najważniejsze zasady jakimi staram się kierować:


-planowanie (dokładnie planuje co i kiedy będę jadła, dzięki czemu nie muszę zastępować pełnowartościowego posiłku przypadkowymi „zapychaczami”)

-jak najmniej przetworzone produkty

-produkty bez konserwantów i sztucznych barwników

-jem pożywne śniadanie

-jem posiłki co 3 – 3,5 godziny

-jem chude mięso, ryby

-warzywa lub owoce w każdym posiłku

-woda z cytryną (szklanka co trzy godziny)

-sprawdzam etykiety produktów spożywczych (czy nie ma w nich konserwantów, cukru, barwników, jaka jest zawartość białek, węglowodanów i tłuszczów)

-jak najmniej słodyczy i cukru (tej zasady zdecydowanie najtrudniej mi się trzymać)

-jak najmniej glutenu

-jak najmniej białej mąki

- jak najmniej soli

-mięso smażę i piekę na oleju kokosowym

-nie używam sztucznych sosów, marynat, kostek rosołowych

-mięso, jajka kupuję tylko ze sprawdzonego źródła

-spożywam bardzo mało produktów mlecznych

-liczbę węglowodanów w posiłku dostosowuję do pory dnia (rano – najwięcej, wieczorem – w ogóle)

-moja dieta bogata jest w tak zwane superfoods – np. komosę ryżową, jarmuż, owoce Goji, nasiona Chia












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz